Från falukorv till sushi








Haha, ikväll sitter jag och kollar igenom lite skolarbeten från Handels.. hittade världens fulaste faktauppsats som jag skrev på typ en halvtimme kl 12 någon kväll dagen före deadline.



Hej och välkomna till århundradets avslöjande, receptet för ett lyckat hockeylag ska offentliggöras: ta ett knippe kineser, en näve finländare, en nypa norrman, en hel del svenskar och en liten islänning. Släng i 23 skridskor, några puckar, en finsk lagkapten och skjuts in i ugnen i 250° i ca 1 timme. Nu har vi bakat ett framgångsrikt ishockeylag; Nordic Vikings!

Nordic Vikings var ett projekt startat av Per-Erik Holmström. Idén kom 2004 och förverkligades under våren 2005. Hockeylaget, som består av svenskar, finländare, en norrman, en islänning och kineser, skulle via sin kunskap hjälpa till att höja standarden på den Asiatiska hockeyligan. Hockey är relativt stort i Asien men kunskapen är inte alls på den nivå vi är vana med i våra ligor. Den kinesiska hockeypubliken hurrar när som helst, hur som helst, var som helst. De kinesiska hockeyspelarna är duktiga på att åka skridskor fort, dribbla pucken och att möta motståndarna, men klarar inte av alla tre samtidigt. Kineserna har ett helt annat sätt att spela ishockey än till exempel svenskarna har. Om bådas kunskaper kan blandas ihop till en härlig röra så kanske det blir mycket bra, kinesernas fart och fläkt kontrar svenskarnas sinne för taktik. Och om livet flyter på som det brukar, konkurrenterna spanar på varandra och blir bara bättre och bättre, blir den Asiatiska hockeyn mycket bättre.

För att kunna starta upp laget behövdes investerare, och svenska affärsmän nappade på kroken. Men varför? Nordic Vikings har sin hemmaplan i Peking och är med i den Asiatiska hockeyligan där de möter lag från tio olika städer i Kina, Japan och Sydkorea. Samtidigt som det finns matcher för laget så finns det affärsmöten för de bakom laget. Det är ett utmärkt sätt för investerare att knyta affärskontakter i ett så stort industriland som Kina. Företagen bakom laget kan annonsera på lagets hemmaplan och på så sätt få PR. Jag tycker absolut att det här är ett bra projekt och om det fungerar kommer det nog att höja standarden på hockeyn i Asien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback